Åsikter

Det finns överraskande många hårdrocksbloggar som jag brukar följa lite halvhjärtat (på minst två stycken av dom hittade jag gratulationshälsningar till tvillingarna i tokio hotel, så för att citera Dee Snider; That's NOT very metal). Anyway, på senaste tiden har det varit lite halvt bloggkrig bland dessa, och bloggbråket handlar alltså om bandtröjor och huruvida hårdrock gått och blivit modernt. Tydligen är det någon poser (fake/wannabe-rocker) som traskat runt i en Iron maiden tröja och tyckt att hon varit skitcool utan att ens veta vad fan Iron Maiden är. Alltså ursäkta, hur fan kan man inte ens veta vad Iron Maiden är för något? Det .. alltså det övergår mitt förstånd, i min värld händer det bara inte.

Till dehär med bandtröjor då. Jag tycker absolut inte att man ska ha på sig en bandtröja om man inte lyssnar på, står för och tycker om musiken bandet spelar. Jävla hyckleri är vad det är. Och sen kommer såklart någon och gnäller om att "man får väl ha på sig vad man vill", i helvete säger jag. En bandtröja är så mycket mer än en tröja, den representerar något mer, ett band, en musiksmak, en livsstil. Jag blir fan förbannad när det går runt små fjortisar som tror att de är hårdrockare för att de hittade en cool t-shirt med något band som de inte ens har någon aning om vad det är på JC/Gina/Whatever. Hårdrock är en musikstil, och ja kanske även en klädstil men desto mer en livsstil. För en hårdrockare är det inte kläderna som är viktigast utan MUSIKEN, allt annat hamnar i skuggan.

För mig är musik så nära heligt man kan komma. Det är så mycket mer än bara ackord och toner, det är känsla! Det är vad man hittar i en låt, hur man tolkar den och hur den påverkar en. Oavsett hur man känner sig finns det alltid en låt någonstans som har fångat just den känslan, och det finns massvis med låtar som kan få en att bli glad, ledsen, sorgsen, sprallig, busig, förbannad, you name it! Det är min räddare i nöden när jag är nere, solskenet när jag är lycklig, sällskap när jag är ensam, tröst när jag behöver det, min vrede när jag är arg. Hårdrocken är fan mitt livs kärlek, bättre än så kan jag knappast beskriva hur mycket musiken betyder för mig. Kanske är det just därför jag blir så pissed off när någon snorunge köper en tröja och tror att de är värsta coola rockern. Hårdrockare är man fan inte på utsidan, utan i själ och hjärta.


Kommentarer
Postat av: Mats

Word! (Y)

Fast å andra sidan, HIM t.ex är en jävligt emo grupp som jag knappt lyssnar på. Däremot har dom en fruktansvärt snygg logga. (Heartagram)

(iof jag äger också alla album i original.. några i special editions) (A)

Men jag lyssnar typ aldrig på dom nuförtiden XD

2009-09-02 @ 23:03:08
Postat av: Jenny S

Pricken över i:et Linda! Kunde inte ha sagt det bättre själv!

2009-10-20 @ 00:59:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0